Saturday, January 15, 2011

contest Cintai Alam Sekitar..

tadi pegi jalan-jalan baca blog yang best...on the way tuh terjumpa lagi satu contest...wahhh..rupa-rupanya banyak contest yep di alam maya nie..tajuk contest nie Cintai Alam Sekitar...hmm..kalau tak join memang aku kena hentak kepala aku kat dinding nie bertubi-tubi nih....aku kan environmentalist..haha..poyo kan..!!
tanpa buang masa dan ketika aku mempersembahkan........


jeng ! jeng ! jeng !




nie dia tokeh untuk contest nie...encik Ammar Yasir..mesti die nie pencinta alam sekitar ni kan..good boy..;)
sape-sape yang nak join leyh la klik yep..tak rugi taw kalau korang nak join..nak taw sebab ape?? sebab leyh ampau..ampau untuk Tahun Baru Cina..muahahha..


hmm...kenapa pencemaran nie terjadi ek??tentu la sebab kite kan...sebab kite?? kenapa? mengapa? bila?..tepuk dada tanya kamu punya selera kn..nak explain kat sini nanti jadi essay lak n3 nie...
dah ! dah ! banyak lak aku bebel kan...


langkah2 menangani alam sekitar....


1) bahan buangan
taw tak!! dari tahun ke tahun jumlah sampah yang kita buang hari2 meningkat..so, tolonglah kurangkan buang barang-barang yang korang tak nak tu..macamana ek??KITAR SEMULA laa..yang boleh jual korang jual la untuk kitar semula..dapat duet dow..kaya raya ko pasni..sesape yang tak nak kitar semula aku kitar korang nanti..padan muka  :P


2) hutan
taw takk!! hampir separuh haiwan dan tumbuhan mendiami hutan sebagai habitat mereka...aku gunakan kata ganti nama mereka ok tak? kita bergantung pada mereka taw untuk terus hidup...kenapa? sebab tumbuhan membekalkan oksigen untuk kita supaya kita dapat bernafas di bumi Allah nie..so, jangan la kita asyik  menebang pokok sampaikan botak hutan tuh..isk isk!! boleh sebabkan pencemaran tuh...


3)carpool
taw tak!! kereta kita mengeluarkan CO, NOx, VOC ..gas-gas tu bkn saje boleh mngeffectkan alam sekitar kita malah kesihatan kite gak..bahaya beb..ozon pn boleh terjadi gak disebabkn gas nie..ish2...so, kurangkan naik kereta..tmpang kwn2 kamu jika nak ke pjabat atau kuliah...
p/s : jgn lupe bayar duet minyak ekk!!hehe


4)krgkan plastic bag
taw tak!!banyak penyu yang mati angkara beg plastik yang durjana nie...plastik susah nak terurai taw..susah sangat-sangat..nonbiodegradable...take time yang lame..sebab tu laa kalau kite tengok banyak jep plastik-plastik kat sungai2..uh uh!kotor beb..cian kat ikan-ikan...musnah fauna dan flora kite kan..so, makcik2, kakak2, adik2 nk shopping bawak la raga or  paper beg time shopping..jgn nak tnggu ari sabtu jep..wat hari2 taw!!


5)kita..
kita?yer! kamu laa...semua nie takkan terjadi jika kita semua ade kesedaran dalam menjaga alam sekitar..muhasabah la diri masing-masing..termasuk aku sendiri laa..bumi nie bukan kite jep nak pakai..cucu cicit kite pn akan guna ugak nanti..yang membuat masalah adalah kita..so, kita la yang harus menerima akibatnya. kite jugak la yang harus menamatkannya..fikir-fikir lah sendiri ek..


muka xtido 3 hari..hehe
 please keep our environment clean yep..=))


habis suda..aku menulis dengan hati yang tulus mulus yer..lahir dari hati setiap sanubari n seluruh abdomen aku..:P

4 comments:

Mohd Fitri said...

plastik tu bukan tak boleh lupus, boleh tapi mengambil masa beratus tahun untuk terurai. huhu. semoga berjaya ya.
jom tengok pertandingan dari saya pula

http://gedungrasa.blogspot.com/2011/01/pertandingan-apa-itu-kitar-semula.html

ain revival said...

@mohd Fitri :: tq yer.
gud luck gak ek..
nk g tgok nih..=))

AMMAR YASIR said...

Terima kasih sebab join

ain revival said...

@ammar yasir :: wekem2..=))