Monday, May 23, 2011

rasa macam diri ini sangat bengap....

assalamualaikum....


minggu nie minggu ke dua aku praktikal..minggu nie lah banyak buat kerja..baru rasa diri ini sangat BEKERJAYA (padahal merungut bagai nak rak)....tapi takpe..bak kata lecturer aku  pergi praktikal bawak timba, t amik ilmu banyak-banyak..hehe..student yang baek kan aku nie...


tapi semalam ada satu peristiwa yang aku rasa diri nie sangat bengap..arghhhhhh..


cerita bermula bila bos suruh aku masukkan data pasal sebut harga untuk tender projek kat tempat aku praktikal nie guna microsoft excel...aku dah cuak dah sebab aku jarang or tak pernah guna pun benda alah nie..almaklumlah  sepanjang aku belajar takde nak guna microsoft excel nie sangat...powerpoint dan microsoft word banyak laa...


nak dijadikan cerita bila aku tiba-tiba masukkan data tuh tu tiba-tiba menatang lain yang terkeluar dan nombor-nombor yang aku masukkan tu hilang entah ke mana....dia jadi camni ##############...arghhh..aku dah cuak...aku ingat lappy bos yang wat hal...:)


menatang ni lah yang keluar yang gantikan nombor-nombor aku taip tu...aku pun dengan takde perasaan tanya la bos..


aku : bos, nape kua camnie...?


bos : errr..awak nie budak sijil ke budak degree...?awak jangan nak malukan saya...(sambil senyum-senyum)


(dalam hati aku...pehal mamat ni tanya macam tu lak...) 


aku : cuma senyum-senyum sambil wat muka blur...


bos : kotak tu kecik sangat sebab tu nombor-nombor awak tuh jadi macamtu..try lebarkan sikit kotak tu ..hah!! kan dah keluar nombor-nombor tuh..(sambil tersengih yang amat memilukan hati aku)


demmmmmmmmmmm!!! rasa macam nak tercabut jantung aku..ape punya bangangnya aku boleh tak tahu benda alah nie...giler malu weyh..ase nak sorok muka kat dalam laci..naseb baik tak muat, kalau muat memang dah lama da aku masuk dalam tu..


hmm..takpelaa..at least sekarang aku dah expert dah guna microsoft excel..kononnya lah..hahha..suka praktikal nie sebab aku leyh jadi engineer kejap..kui3



pesanan ringkas : microsoft excel banyak digunakan dalam alam pekerjaan nie..so, tambahkan ilmu anda dengan belajar benda nie...nanti takdelah nampak diri ni hina sangat....





19 comments:

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

haha~ bukan bengap, tak belajar lagi.hehe~ =)

Aleen Aiden said...

hahah,ayt bos memang bley buat sentap.haishh

isabelle said...

bahahahaaa...
(ewah kemain aku gelakkan ain. aku sendiri pun 2x5)

sebab tu la saya selalu ckp kat drwan yg terer excel tu "fuiyooo..patut la jadi KP"

hahaha

Syazwani Mazlan said...

hehhehhe..malu tu..adei.. xpe2.. kne belajar lg byk2 bab komputer..good luck, :)

sarahisahak said...

hahahhaa...
serius ini mmg lawak gler..
aku gelak x puas2..
thanx for making my day! :D
anyway bos ko tu ensem n muda x? hoho..

anamizu said...

adehh sipbaik bos x kasi ayat pedas..
kalo tak lg la sure merintun jiwa dan rage..hihi

*cik ana pun memule dulu camtu gak..
maklumlah manusia mestila ade yg kite belum tahu kan..bukan semua bende kite tahu ^__^

Kak Long said...

hurmm.. belum sy lagi yg buat tuu.. rsnya awk bole thn lagi kowt.. hhehe

adan said...

ahahaha.. lawak.. bagus la tu dah pandai besarkan ruang..

sy ni langsung tak tau pape..

ain revival said...

@khumaera Ismail ::
memang takkan belajar laa kalau tak kena ng bos nie..hehe

intan said...

hahaha gwa pon mngalami neves yg sme tatkala cik puan supervisor mngrahkan utk mnggunakan excel tp cekal kan jew lah ati...naseb ku sdkit baek kerna tdak kua smbol pelik spti #####...wahahaaha!!!!

ain revival said...

@aleen aideen :: huhu..taw xpe..malu ggler~

ain revival said...

@madam is::
next sem asenya kene buat kursus komputer la dulu kat bebudak nie b4 praktikal..t wat proposal..haha

owh! tu rupanya rahsia kejayaan dr wan~

ain revival said...

@syazwani mazlan ::
huhu..memang kena banyak lagi belajar~

ain revival said...

@sarahisahak ::
hehehe..taw xpe..ak n fadz tergelak guling2 ingat benda tuh..hahaha

hahha..rase2 nsem x???

ain revival said...

@anamizu ::
hehe..taw xpe..learn from mistake kan...

ain revival said...

@si daun ceri ::
hehehe..ntahlaa,,rupa2nya byk lagi y kne belajar~adess

ain revival said...

@adan ::
hoho..besarkan ruang...sekarang da expert sgt dah..kui3

ain revival said...

@intan :: untunglaa kalian x keluar menatang ########..

hahha

Aujinz said...

Microsoft Excel saya gunakan untuk melukis bila dah boring buat keje keje opis..

koh koh koh..