Saturday, May 7, 2011

mak, nak mintak tolong bank in duit....

assalamualaikum...

sejauh mana kasih sayang kita terhadap ibu kita...adakah setinggi gunung Everest, adakah sebanyak duit dekat bank, adakah sebanyak air di lautan Atlantik...hmmmm...

ingat lagi bila aku kecik-kecik dulu, mak aku ada kedai makan.. sebelum pukul 5  pagi mak dah bangun ..siapkan apa yang patut...kalau tak silap aku umur aku masa tu 5 tahun....masa tu aku tak paham apa-apa lagi..dalam pukul 6 mak kejutkan aku ikut dia kat kedai...yer laa..umah takde orang..aku kan sekolah time tuh.. mandi, pakai, minum, makan dan tidurpun kat kedai mak aku...begitulah seterusnya keadaan aku sampailah aku masuk sekolah rendah...

tapi masa aku darjah 3 mak aku tiba-tiba berhenti mengerjakan kedai makan tuh..aku pun tak tanya kenapa..aku buat "dono" jep..sebab aku tak reti apa-apa lagi..sebab aku malas nak tanya...masa tu aku lebih suka bermain lompat getah dan bermain ting-ting daripada bertanya hal-hal yang sedemikin rupa...semenjak hari tu mak aku jadi suri rumah sepenuh masa....

aku masuk sekolah menengah baru aku tahu kenapa sebabnya...tu pun sebab makcik aku yang cerita..dia kata mak aku tutup kedai tu sebab aku...aku tanya kenapa sebab aku? sedangkan aku kecik lagi masa tu...makcik aku tanpa segan silunya menjawap persoalan aku dengan mulut terbuka...mak ain sebenarnya rasa yang dia dah abaikan ain sebab busy dup kedai jer....terpaksa susahkan ain bangun pagi-pagi untuk ikut ke kedai...balik sekolah takde orang kat rumah...kena pegi kedai nak makan...bla bla bla...dari A sampai Z makcik aku cerita...tersembur air liurnya..tapi aku membiarkan sahaja cecair itu membasahi pipiku..euWWWW...

selepas dengar cerita tu..baru aku paham segala-galanya..yer laa..kedai makan mak semakin maju dulu..tiba-tiba takde ribut takde taufan nak tiutup kedai tu..

sayu giler aku time tuh...padahal aku rasa aku bukannya anak yang terabai dulu...walau aku kena bangun awal pagi, aku boleh sambung tido kat kedai mak aku..memang ade bilik kat situ..mandi dulu pun mak aku yang tolong mandikan waktu dup kedai...mak aku campur air panas + air paip sebab taknak aku kesejukkan...mak aku masih boleh pergi kat tadika aku belajar kalau ada function apa-apa....

hmmmm..besar sangat pengorbanan yang mak aku buat nak besarkan anak bongsu mak nie..sanggup korbankan kedai yang bagi untung beriban satu hari tu demi aku (tipu jerr)..kalau tak mesti mak dah jadi bussineswoman terkenal dah sekarang..^^

tapi sekarang aku asyik mintak duit jep ngan mak..kejap-kejap kol.."HELLO, MAK SIHAT TAK HARI NIE..? WAT PE? DAH MAKAN KE BELOM ? LAUK APE ? RINDU MAK LAA...ERRRR SEBENARNYA AIN NAK MINTAK MAK TOLONG BANK IN KAN DUIT...TAK BANYAK PUN...SERIBU JEP..hehe"

hahaha..bapak kejam nya aku...

ain sentiasa berdoa agar Allah panjangkan umur mak  supaya ain dapat membalas pengorbanan yang mak lakukan..walaupun tak termampu untuk membalas semuanya...amin

HEPI MOTHER'S DAY MAK..
i luv u soo much.....

p/s :: mak aku selalu cakap, dia nak tengok anak-anak dia ade kehidupan yang baik sebelom dia menghembuskan nafas yang terakhir...T_______T

ni jer pict y ade..yang len aku plak y sexy n mexy..hahaha


20 comments:

bahiyahaziz ; said...

alamak,rindu kat mak kita lak :(((

nureenina said...

huk3~~ baik mak kita an~
nak balik umah~

papepom selamat hari ibu!!

fadh leyanie said...

hargailah jasa ibu yang poenat lelah mmbesarkan kita semua ..:)selamat hari ibu :)

IeDa said...

besarnya pengorbanan mak kn.. terharu .. =) semoga menjadi anak yg solehah!

ain revival said...

@bahiyaziz ::
rindu jugak...:(

ain revival said...

@nureenina ::

baik sesanagt kan...
xsabar nk blk kmpung....

ain revival said...

@fadz leyanie ::
huhu..btoi2
jgn jd kacang lupekan kulit sudah...

ain revival said...

@ieDa ::

berharap akn dapat berbakti kpd mereka kelak...:)

Lulu Rahman said...

terbaik lah mak anda :)

kirim salam ye :)

cikserabai said...

hepi mothers day to all mother all over da world....=)
gud luck in prektikal ain.aiyook! we an do it.

asybedazzle said...

selamat hari ibu kepada semua ibu2 dalam dunia ni, especially mak awak jugak :)

ain revival said...

@lulu rahman ::
salam akn disampaikan..:)

ain revival said...

@cikserabai ::
huhu..hepi mothers day jgak..

same2 lah kite tempuhi alam praktikal..hehe

ain revival said...

@asybedazzle ::
hehe..
selamat hari ibu jgak...:)

aleen aiden said...

besar kan pengobanan mak nih?alin plak yg nak sedey2 kat cni.ain nih!mencikla.....hu3

Fafau De Craft ( Zana ) said...

blaja rajin2..balas jasa mak tau...

ain revival said...

@aleen aiden ::

waaa..jangan sedih2..
hehe..saje jep nak kongsi cerita...:)

ain revival said...

@fafau de craft ::
hehhe..insyaallah..
akn belajar rajen2..tq

cikida said...

selmat hri ibu pada ur mum k..hargai nya selagi die masih ade..n jgn cube2 skiti hatinya..hehe..smga kte dpt jdi ank yg baek pd mak2 kite..insyaALLAH..=)

ain revival said...

@cikida ::
insyaallah..sentisa akan menyayangi beliau :)

thanks~