Sunday, January 22, 2012

kami tak ada pakwe tak bermakna kami tak laku

assalamualaikum...

merujuk kepada aku punya status kat facebook beberapa hari yang lepas yang berbentuk..

dan beberapa respons telah aku dapat. 



pertama : anda memang tak laku

ye ke? tak laku! pada pendapat tak ada istilah tak laku sebenarnya. semua ada jodoh masing-masing. cuma lambat atau cepat jer. so, kepada yang belum ada pakwe jangan sedih-sedih tau. ni mungkin Allah sayangkan kita sebab menjauhkan diri kita daripada maksiat. semua orang tahu kan couple banyak keburukan jika nak dibandingkan dengan kebaikannya.

yang aku sangat kesal, ada segelintir pihak pandai-pandai nak cakap pasal jodoh orang ni. tahukah kalian urusan Jodoh ni adalah urusan Allah SWT. Dia dah tetapkan jodoh, rezeki, mati kita dari awal-awal lagi.
tak salah pun kalau kalian nak masuk campur tapi haruslah untuk kebaikan diaorang. ni ada jugak manusia yang jenis bercakap tak pakai otak.

"dia ni muka tak lawa, dat y lah takde orang syok kat dia"

"dia ni perangai huduh gila babi, sebab tu takde pakwe sampai sekarang"

"dia ni kan ada saka, sebab tu belum kahwin sapai sekarang"


serius aku cerita, golongan seperti ini memang ada.

kedua : sebab terlampau hot

cantik sangat pun tak boleh. adoi. ramai pulak yang nak tackle kan. so, konfius nak pilih yang mana satu. at last, amik keputusan untuk tidak bercouple. ok lah tu dari jadi player girl kan yang suka amik kesempatan dengan kelebihan yang ada. lantas merembat lelaki-lelaki untuk keuntungan diri sendiri. antaranya paw harta diaorang. cantik atau tak itu anugerah Allah. bersyukurlah dengan apa yang Dia bagi. paras rupa tak penting. yang paling penting adalah hati kita.



ketiga : memilih

aku rasa, perempuan memang patut memilih pasangan diaorang. untuk mendapat pasangan yang baik. bukannya terus kata "YA" setelah ada yang meluahkan perasaan. lainlah kalau niat untuk couple sahaja. tapi bagi perempuan yang ingin mencari lelaki untuk menjadi suami kenalah memilih jugak. bukan semua lelaki boleh menjadi suami yang baik dalam rumahtangga. so, take your time to find a good guy.



p/s : pilih la pasangan yang baik. yang boleh membimbing anda ke syurga Allah :)


No comments: