Monday, August 29, 2011

Suasana Menjelang Raya

assalamualaikum..

Fuhhh...penat ! Baru usai shoping 14 ekor ayam di pasar besar Tumpat untuk raya ni. Penat bukan mencari ayam, apatah lagi aku nak menyembelih ayam tapi disebabkan keadaan jalan di sekitar Kelantan yang sesak lagi padat. Nasib baik dah order ayam semalam lagi. Kalau tak beratur 1 KM la aku.

Plat kereta yang bermula dengan W, B, A dan bermacam2 abjad semua memenuhi jalan. Hmmm..nampaknya anak Kelantan di perantauan ramai yang dah pulang di kampung halaman masing-masing. Kereta Alphard, Estima, Marcedes, Kancil mahupun Wira menuju ke destinasi yang sama. Membeli persiapan raya yang terakhir. 

Rasa malas dah nak keluar rumah 2-3 hari nak raya. Yerlaa, tempat yang selalunya pergi 10 minit sekarang nak dekat sejam baru sampai. Kelantan kena ada HIGHWAY baru tak jammed. Tunggu pilihanraya ni la kot. Kui kui.Nasib aku jadi peneman driver jep. Buat-buat tensen jer la. Jaga hati driver kan.

Tapi seronok gak bila tengok semua orang balik kampung..setahun sekali jer. Baru nampak suasana raya tu kan. Mesti key ell (KL) lengang sekarang. Nak tido atas jalan pun boleh rasanya.

Hari raya lah masa untuk semua ahli keluarga berkumpul bersama-sama. Family aku pun harapkan hari raya boleh berkumpul. Kalau tak memang susah lah. "Mungkin kena tunggu aku kawen baru boleh kumpul ramai-ramai". hehe.

Yang paling gembira mestilah ibu bapa menunggu kepulangan anak-anak yang dirindui. Bila anak-anak bersalaman serta peluk cium ibu bapa itu adalah satu nikmat bagi mereka. Dapat dilihat pada wajah ibu bapa aku bila adik beradik aku serta cucu mereka selamat tiba di kampung. Dan tiba-tiba air mata mereka menitis kerana kegembiraan.

Malam nie memang riuh rendah laa rumah aku. Dengan bunyi mercun anak buah aku, dengan aksi kejar mengejar mereka, dengan kesibukan kakak-kakak aku memasak, dengan abang-abang aku bergelimpangan tido di depan TV. Aku? Aku tentulah buat amal dengan temankan anak buah aku yang ramai tu main mercun. Bahaya kan biarkan dyeorang.

Ok lah. Malas dah nak bebel.

ssshhh : baju raya aku belum cuci lagi. agak-agak takpe x kalau aku pakai gitu jep.


12 comments:

muhamad hanif said...

wehweh,

nak ayam sekor ? AHAHAHAHAHAH


selamat raya oteh !!

nur atiqah wahida said...

selamat hari raya~ :)

AesyaZealous said...

ohh FSG jugak erh? entah la.. x berapa cam kot.. hehe.. kos ape??

ain revival said...

@hanif

laaa..memang aku beli bnyak2 nak bg kat ko sekor pun..hehe

ain revival said...

@atiqkah

thanks dear :)

ain revival said...

@aesha

aah..FSG..science envronmental tech..moge dpt jmpa nnt :)

tieykah said...

okey.

selamat hari raya Ain:)

umUMRA said...

14 eko ayam??huhu..da mcm nk wat kenduri..:)..mesti meriah gile..jelesnya..

- Z - said...

slmt beraya sakan

ain revival said...

@tieykah

tq beb !

ain revival said...

@umUMRA

hari raya pertama semua tuh..selepas tu siapa dtg mkn biskut raye jer laa..hhee

ain revival said...

@Z

hehe.tq