Monday, August 8, 2011

Islam itu mudah

assalamualaikum..

Aku tertarik dengan satu post daripada member aku kat FB tadi tentang solat.


Pelajar : Ustaz, saya tak boleh kena air. Macam mana nak solat.....?

Ustaz : TAYAMUM!!!...

Pelajar: ustaz, saya tak boleh berdiri.....

Ustaz : DUDUK!!!

Pelajar : ustaz, kaki saya tak boleh lipat.....

Ustaz : duduk atas kerusi!!!

Pelajar : ustaz, tak boleh duduk atas kerusi, ada bisul.....

Ustaz : BARING dan gunakan mulut!!

Pelajar : ustaz, tak boleh gerakkan mulut....

Ustaz : solat dengan SYARAT iaitu guna MATA!!!

Pelajar : guna mata pun tak boleh ustaz....

Ustaz : solat guna HATI!!!

Pelajar : kalau masih tak boleh guna hati....

Ustaz : BUNGKUS bawa ke KUBUR!!

 
Lihatlah. Betapa indahnya Islam. Sentiasa memudahkan umatnya dalam segala hal. Rasanya takde alasan untuk kita tidak menunaikan ibadah itu. Islam memberi kita kemudahan serta kelonggaran. Cuma bergantung kepada diri kita untuk menunaikannya atau tidak.


Ingatlah solat itu tiang agama. Sesiapa yang meninggalkannya dia akan meruntuhkan agama.





14 comments:

tieykah said...

Fuh!Tersentuh

nur atiqah wahida said...

betol2!!!
islam itu memudahkan..
tapi orang kiter sengaje susahkan..
jgn la kiter tergolong dari yang menyusahkan tu..

muhamad hanif said...

wahhh..


jom terawih !


;)

fiezah91 said...

islam ni mudah cuma kita je yang kadang2 memberi banyak alasan menjadikannya susah

deeya said...

Dalam Islam ade rukhsah solat .. mmg tak de alasan untuk meninggalkannye =)

d_LA said...

betul2..dla pnh baca..lagi 1, kita jgn cari alasan, carilah jln penyelesaian kan..

aleen aiden said...

jawapan ustaz last skali tu memang kene gaya.ohsem gile!hi3

umUMRA said...

Indahnya islam....^_^

Abu Huzaifah said...

yup btul tu... semoga memberi keinsafan kepada kita semua :D

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

sakit bukan alasan utk kita x tunaikan kewajipan...

ABU said...

sebnarnya tak de alasan nak tinggalkan solat..kan

Faraa Eiman's said...

wow , sangat kagum !

Ajeyy Rawk said...

salam ziarah :)
jemput laa datang jenguk entry terbaru saya yer .. :D

http://ajeyyrawk.blogspot.com/2011/08/hasil-edite-gambar-dengan-picnikcom.html

i am S!L4H.. said...

yg menjadikan ia susah manusia sendiri.
=.=